Tortuguero 24-02-2002

Antigua 7-11-2001
Contact
Suus en Bas op reis

Waarin Suus, Bas, Bar en Aldo de betekenis van het woord regenwoud mogen ervaren . . .

Wij zijn nu in Tortuguero, een nationaal park (tropisch regenwoud) aan de Caribische kust. Ik geloof niet dat ik een rainforest-mens ben. Het regent zo'n 75% van de dag en alles is en blijft dus nat of op zijn minst vochtig. Het is wel heel mooi om een keer gezien te hebben. Vanochtend vroeg zijn we met een kano het woud in geweest en hebben we naast alle mooie flora deze keer ook fauna gezien die de moeite waard was. Onze parkervaring tot nu toe bleef voornamelijk beperkt tot het bewonderen van de flora. We kregen het niet voor elkaar om de dieren te spotten die er zouden moeten zitten. Deze keer waren we met een gids het woud in gegaan. Dat scheelt natuurlijk ook, want die zijn getraind in het spotten van de beesten. We hebben brulapen, cappuccino- en spiderapen gezien. Verder een klein kaimannetje, een grote schildpad, allerlei vogels, exotische kikkers, leguanen en hagedissen (waaronder de Jesus Christ huppeldepupsalamander die over water kan lopen)! Maar het bijzonderst vond ik wel de luiaard. Dat zijn echt maffe beesten; hangen aan twee of drie vingers (afhankelijk van de soort) als een soort kluwen stil te hangen en niets te doen; erg bijzonder om dat te zien. Nadat we een stuk met de kajak gevaren hadden, werd het tijd om een jungle-trail te gaan lopen. Bij elke stap goed kijken wat je doet, want voordat je het weet zak je tot aan je knieen weg in de modder. Een meisje was zelfs haar schoen verloren! Later op de dag hebben we met z'n vieren ook nog een trail gelopen; ook dat was weer een modder-festijn. Je voelt je echt een woudlopertje, balancerend over boomstronken en wortels om er vervolgens achter te komen dat de route linksom het eilandje toch beter begaanbaar was; terug dus!

Tortuguero is niet te bereiken via de weg; alles verloopt via het water. Dit betekent dat het vrij duur is om er te komen, maar de tocht ernaar toe is op zichzelf al de moeite waard. Heen kwamen we via Cariari en nam de boottocht een kleine anderhalfuur in beslag. Vooral veel regen gezien (ja, ook gevoeld). Omdat we na Tortuguero naar Puerto Viejo zouden gaan, hadden we voor een andere terugweg gekozen. Een route waarbij we eerst zo'n drieeneenhalf uur met de boot moesten om vervolgens een kleine anderhalf uur in de bus te zitten. De boottocht was echt schitterend! Ook hier weer naast de mooie flora ook nog fauna gespot. Grote kaimannen deze keer, luiaards, voldoende apen en weer wat bijzondere vogels erbij.

Aan het einde van de dag kwamen we in Puerto Viejo aan. Puerto Viejo is een Caribisch kustplaatsje met vrij veel invloed van de originele Bribri cultuur. Het plaatsje is superpopulair onder surfers omdat hier de beste golven van het land te vinden zouden moeten zijn. Dit moesten we natuurlijk even testen . . . Gezellig met z'n allen zo'n board gehuurd om om de beurt even te proberen. Dat was de juiste tactiek, want het is supervermoeiend. Vooral het peddelen om op tijd op je golf te zitten, is erg zwaar. Daarnaast is het ook best eng. Als je te vroeg bent (en dus met je plank op de golf zit net nadat hij is gebroken), dan krijgt de golf grip op je en kan hij hele nare dingen met je doen (en met de plank die aan je enkel vastzit en dus altijd fijn dichtbij je blijft). De kracht van zo'n hoge golf is echt gigantisch, zoals we eerder al aan de Pacifische kust hadden ondervonden. Dat wil je dus niet. Gevolg is dat je meestal net iets te laat bent en je helemaal suf moet peddelen om nog enigszins door de golf mee te worden genomen. Maar mooi op zo'n plankje staan, dat gebeurt voorlopig alleen nog in onze dromen. Naast de stranden en de golven, zijn er in Puerto Viejo uiteraard ook nog leuke uitgaansgelegenheden en goede restaurantjes. Met andere woorden: we hebben ons prima vermaakt het weekend!

7 januari: terug met de bus naar San Jose. Barbara en Aldo vlogen op 9 januari terug naar Nederland, dus nog even een dagje opruimen, inpakken, cadeautjes kopen en afscheidsfeestjes houden. Wij vertrokken die dag richting Montezuma wat een relaxed hippie-stadje aan de Pacifische kust zou moeten zijn. Precies wat je nodig hebt als je een beetje reismoe bent, maar daarover later meer.

Het strand in Tortuguero

oeverjungle

krokodillen

geen_natte_voeten!

Bovenstaande fotoos geven weer wat we zoal gezien hebben in Tortuguero en hoe onze jungle-trail is verlopen. Hieronder een plaatje van wat er boven ons te zien was en een indruk van Puerto Viejo.