Ometepe 15-01-2002

Antigua 7-11-2001
Contact
Suus en Bas op reis

Waarin Bas en Suzanne kerst vieren precies zoals dat hoort . . .

Kerstmis, dat moet toch wel een beetje in stijl gevierd worden. Al enige tijd van tevoren met andere reizigers vage afspraken gemaakt over waar we dan ongeveer zouden zijn, maar eigenlijk hadden we nog niets concreet besloten tot kort voor kerst. Het zou natuurlijk leuk zijn om inderdaad ergens op een strandje te zitten, daarna een cocktailtje in de hangmat en een kerstdiner in stijl: op de achtergrond het ruisen van de golven, cadeautjes onder de met zorg opgetuigde kerstboom en natuurlijk lekker eten met goede wijn (en zie dat maar eens te vinden in dit deel van de wereld). Volgens de Lonely Planet zouden we dat moeten kunnen realiseren op het eiland Ometepe. Ometepe is een eiland in het op drie na grootste meer van Midden-Amerika, het Lago de Nicaragua (ook wel Cocibolca of de zoete zee genaamd). Ometepe betekent in het Nahuatl 'tussen twee bergen' en dat is ook precies wat het is. Het eiland is ontstaan door twee vulkanen die als gevolg van hun uitbarstingen (en de lava) aan elkaar zijn gegroeid. Een van de twee is nog altijd actief met de laatste uitbarsting in 1957.

Op naar Ometepe dus! Het mooiste strandje zou best eens vrij druk kunnen zijn met kerst en aangezien de boot slechts 3 maal per week van Granada naar het eiland gaat, waren we zaterdag 22 December reeds vertrokken. Eerst een paar nachten in een van de twee 'stadjes' gebleven die het eiland rijk is. Van daaruit zijn we een dagje gaan fietsen en hebben we onze kerstaccomodatie geselecteerd. En ja, met kerst gooien we er natuurlijk wat meer geld tegenaan dan gewoonlijk. Maar dan verwachten we ook wel wat moois! We besloten met Marianne en Franke, conculega's uit Utrecht die we in Leon ontmoet hebben, een mooie cabana te delen. Twee king-size bedden met de beste matrassen tot nu toe in een ruime vrijstaande bungalow met veranda waar een brede hangmat en lekkere schommelstoel op ons stonden te wachten. De bungalow had eveneens een aparte douche en apart toilet hetgeen voor jullie misschien heel normaal is, maar voor ons iets heel bijzonders (dan weten jullie meteen wat we nu zoal gewend zijn). De rest van het hotel is een en al groen, vol met bloemen, blue crowned motmots, pratende papagaaien, een echte huishagedis, schitterende zitjes, strandjes met volleybalveld en parasols van palmbladen (ja, ja Frea en dan niet eens bij Club Med) en natuurlijk een prachtig uitzicht over het meer (of onze zoetwaterzee) en de beide vulkanen. Zoals jullie waarschijnlijk begrijpen is de naam van het hotel, Villa Paraiso, perfect gekozen; het is hier echt een paradijs. Het enige wat minder was, was dat het zo druk was dat we de 2e nacht van cabana moesten wisselen omdat ons paradijs gereserveerd was. En ook toen we besloten een dag extra te blijven, moesten we wederom verkassen, deze keer naar een prive huis. Het mooie hiervan was echter dat we meerdere mooie kamers van binnen hebben gezien en gebruikt.

De 24e was er een groot feest op het terrein: een typische Nicaraguaanse band die naast kerstmuziek ook dansbare Latijns-Amerikaanse muziek speelde en uiteraard de overbekende jaren 70 en 80 covers (zoals Imagine), maar dan in het Spaans. De soepele heupbewegingen van de locals konden we niet geheel evenaren, maar verder hebben we ons uitstekend vermaakt op de dansvloer. Al met al was het een geslaagd feest! Wij, als rasnederlanders, vierden kerst natuurlijk vooral op de 25e. Bas had met Flash op de laptop een heuse kerstboom met knipperlichtjes gefabriceerd en Marianne, Franke en ik hebben een heus kerstkoor tot leven gebracht om de boom van achtergrondmuziek te voorzien. Jullie begrijpen dat we erg veel plezier beleven van de laptop en tools zoals Sound Recorder (Microsoft bedankt!). Het resultaat was een schitterende kerstboom die bij ons kerstdiner zowaar op tafel mocht staan zodat de pakjes daaronder prijkten en ons tot een heuse kerststemming wisten te brengen. Aangezien het eten in het restaurant van het hotel eveneens van uitzonderlijke kwaliteit is, hebben we echt een heerlijk heus kerstdiner gehad. Het kaliber van de kerstcadeautjes was van het niveau rum, sterretjes voor oud en nieuw, Spaanse boekjes om te oefenen met lezen en wij kregen zowaar een schaar zodat Bas zijn haar weer wat gekortwiekt is. We hebben de kerstdag weten te verlengen door tot half drie te kaarten en rum-cola te drinken. Om het kerstgevoel compleet te maken hebben we ook de 2e kerstdag doorgebracht met nietsdoen (daar word ik steeds bedrevener in!). Met andere woorden: op het strand liggen, zwemmen, lezen, vooruit 1 spelletje volleybal en tot slot natuurlijk lekker eten. Zoals jullie begrijpen, hebben we ons uitstekend vermaakt op Ometepe!

feestje_op_kerstavond

Hierbij wat impressies van ons kerstavondfeestje

1e_kerstdagdiner

Hierboven een beeld van hoe wij, de Nederlanders, kerst hebben gevierd (op de 25e). Let vooral even op de kerstboom die op onze tafel heeft geprijkt. Op onderstaande foto zie je hoe blij we zijn met de schaar.